فرهنگ چین, گردشگری ایران و چین

آشنایی با فرهنگ مردم چین و آداب و رسوم آن‌ها

آشنایی با فرهنگ مردم چین و آداب و رسوم آن‌ها

چین یکی از کشورهای فوق‌العاده بزرگ در سطح جهان بوده که از لحاظ جمعیت در رتبه اول و از لحاظ وسعت منطقه در رتبه پنجم قرار دارد. به علت گسترده بودن این منطقه و جمعیت زیاد آن، آداب و رسوم مردم این کشور از لحاظ جغرافیا و قومیت متفاوت است. افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری به کشور چین هستند، باید قبل از اقدام به مراحل اپلای با فرهنگ مردم چین آشنا شوند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هرگونه مهاجرتی، آشنایی با فرهنگ آن منطقه است. مهاجرت به یکی از کشورهای دیگر جهان امری بسیار دشوار است. افرادی که قادر به تطبیق با فرهنگ مردم چین نباشند، نمی‌توانند به زندگی در آن کشور ادامه دهند. به همین دلیل آشنایی با فرهنگ منطقه مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

فرهنگ مردم چین

طبق گزارش جهانی، حدود ۱.۴ میلیارد نفر در چین زندگی می‌کنند که ۵۶ گروه قومی را شامل می‌شوند. بزرگ‌ترین گروه چینی‌ها هان نام دارند که ۹۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند. گروه‌های دیگر همچون تبتی‌ها، مغول‌ها، مانچوس‌ها، ناکسی‌ها و هژن‌ها هستند. گروه هژن کوچک‌ترین گروه قومی چینی بوده که دارای جمعیتی کمتر از ۲ هزار نفر است. کریستینا دی روسی، انسان شناس در دانشکده بارنت و ساوت گیت در لندن، می‌گوید: ” افراد درون جوامع فرهنگ خود را ایجاد می کنند.” این فرهنگ شامل دین، غذا، سبک زندگی، زبان، قوانین و نحوه ازدواج، موسیقی، اخلاق و بسیاری موارد دیگر است. به طور کلی فرهنگ مردم هر کشور، نحوه عملکرد و تعامل یک گروه را تشکیل می دهد. فرهنگ مردم چین نیز دارای ابعاد مختلفی است که به بررسی مهم‌ترین بخش‌های آن خواهیم پرداخت.

دین در کشور چین

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در فرهنگ مردم چین، دین این کشور است. بر اساس شورای روابط خارجی، حزب کمونیست چین که بر ملت حاکم است، قالبا خدا را باور ندارند. در سال‌های اخیر به علت استفاده مردم از تکنولوژی و آگاه شدن آن‌ها از تمامی دین‌ها، همچنین به دلیل وجود مهاجران با دین‌های مختلف، این حزب با مذاهب مختلف مدارا می‌کنند. در فرهنگ مردم چین در حال حاضر، ۵ دین رسمی وجود دارد. این ۵ دین شامل دین‌های بودا، تائوئیسم، اسلام، کاتولیک و پروتستانیسم می‌شود و هر دینی به غیر از این ۵ دین غیر قانونی است. حتی اگر در قانون اساسی چین آورده شود که مردم آزادند هر دینی داشته باشند تنها این ۵ دین مورد تایید است. به طور کلی فرهنگ مردم چین نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت کرده و این موضوع در تعصبات دینی آن‌ها نیز صادق است.

حدود یک چهارم مردم چین دارای دین‌های تائوئیسم، کنفوسیوس و دیگر ادیان رسمی هستند. اقلیت‌های دینی نیز مربوط به بودایی‌ها، مسلمانان و مسیحیان است. اگرچه از اوایل قرن نوزدهم تعداد زیادی از شعبات پروتستان و کاتولیک در این کشور فعال بوده‌اند، اما در تبدیل افراد چینی با سایر دین‌ها به این ادیان پیشرفت چندانی نداشته‌اند. از آن جایی که اکثر مردم در ایران مسلمان هستند، در مهاجرت تحصیلی به چین دچار مشکلی نخواهند شد و می‌توانند در کشور چین زندگی خوبی را داشته باشند.

زبان مردم چین

یکی دیگر از مواردی که در فرهنگ مردم چین بسیار تاثیرگذار است، زبان آن‌ها است. طبق گفته کالج Mount Holyoke، هفت گروه اصلی گویش‌های زبان چینی وجود دارد که هرکدام تغییرات خاص خود را دارند. این گویش‌ها شامل گویش‌های ماندرین، WU، Yue، شیانگ، Min، هاکا و Gan می‌شوند. محبوب‌ترین این گویش‌ها، گویش ماندرین بوده که ۷۱.۵ درصد مردم چین به این گویش صحبت می‌کنند. پس از آن گویش‌های Wu (8.5 درصد)، Yue (که کانتونی نیز نامیده می‌شود، ۵ درصد)، شیانگ (۴.۸ درصد)، Min (4.1 درصد)، هاکا (۳.۷ درصد) و Gan (2.4 درصد) را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی زبان رسمی ملی چین طبق دستور رئیس جمهور جمهوری خلق چین، Pŭtōnghuà نام دارد که نوعی ماندارین است. این زبان در پکن که پایتخت چین است بسیار رایج می‌باشد. یکی از نکات مثبت کشور چین این است که بسیاری از چینی‌ها به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند.

بیشتر زبان شناسان معتقد هستند که گویش‌های مختلف زبان چینی بسیار متفاوت هستند. به طور مثال جری نورمن، استاد سابق زبان‌شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده معروف می‌گوید: ” زبان چینی بیشتر شبیه یک خانواده زبان است تا یک زبان واحد که از چند شکل منطقه‌ای تشکیل شده است.” وی همچنین معتقد است که مجموعه گویش‌های چینی از بسیاری جهت‌ها با خانواده زبان‌های رمانتیک در اروپا مشابه است. برای مثال، به همان اندازه که بین ایتالیایی و فرانسوی تفاوت دارد، بین گویش‌های پکن و چائوژو نیز تفاوت وجود دارد.

غذا های چینی

غذای هر منطقه در چین که بخش از فرهنگ مردم چین می‌باشد، همانند سایر جنبه‌های زندگی چین به شدت تحت تاثیر جغرافیا و تنوع قومی است. از جمله سبک‌های اصلی طبخ چینی می‌توان به کانتونی اشاره کرد. در این روش پخت غذا بیشتر غذاهای سرخ کرده را استفاده می‌کنند. همچنین برای طبخ به این روش از بادام زمینی، رب کنجد، زنجبیل و سایر ادویه‌ها بسیار استفاده می‌شود. برنج در چین نه تنها یکی از منابع اصلی غذا محسوب می‌شود بلکه طبق تحقیق‌ها و مقالات مختلف، یک عنصر مهم در رشد جامعه چینی است. معادل برنج در زبان چینی  fan بوده که به معنای غذا نیز می‌باشد. جوانه لوبیا، کلم و پیاز کوهی، بخشی از رژیم غذایی آن‌ها است. استفاده از گوشت در این کشور رایج نمی‌باشد و منبع اصلی تامین پروتئین برای آن‌ها توفو نام دارد. در مقابل چینی‌ها از بعضی اوقات از گوشت خوک و یا مرغ استفاده می‌کنند.

هنر مردم چین

هنر کشور چین بسیار تحت تاثیر تاریخ غنی معنوی و عرفانی این کشور قرار دارد. همانطور که می‌دانید در این کشورموزه‌های بسیاری وجود دارد که پر از مجسمه‌ها و نقاشی‌ها از چهره‌های معنوی بودیسم است. یکی از موزه‌هایی که از المان‌های تاریخی و معنوی این کشور پر بوده، موزه هنر متروپولیتن می‌باشد که نمادی از فرهنگ مردم چین است. وجود کاخ‌ها و آثار تاریخی معروف دیگر در کشور چین، نشان دهنده هنر بسیار چین است. از دیگر هنرهای این کشور می‌توان به موسیقی آن‌ها اشاره کرد. بسیاری از آلات موسیقی از فرهنگ چین جدایی ناپذیر هستند. از جمله سازهای معروف چین می‌توان به xun که نوعی فلوت بوده و guqin اشاره کرد. هنرهای رزمی به سبک شرقی نیز در چین گسترش دارد و این کشور مهد کونگ فو است. این تکنیک مبارزه یکی از مبارزات معروف در سطح جهان بوده که بر اساس حرکات حیوانات است.

به تازگی، باستان شناسان نقاشی‌هایی را در مقبره‌ای ۱۴۰۰ ساله در چین کشف کردند. تیمی از باستان شناسان در مقاله ای که اخیرا در سال ۲۰۱۷ در ژورنال باستان شناسی منتشر شده است، نوشته‌اند: “نقاشی های دیواری این مقبره دارای نقوش متنوع وزیبایی است که بسیاری از آن‌ها را نمی توان در اماکن تاریخی دیگر همان دوره یافت.” این نقاشی‌های کشف شده در مقبره‌ای باستانی بوده که حاوی نقاشی دیواری به شکل هیولای آبی است.

علم و تکنولوژی چین

کشور چین سرمایه‌های هنگفتی را در زمینه پیشرفت علوم مختلف سرمایه گذاری کرده است. این کشور در حال حاضر یکی از رقبای اصلی ایالات متحده آمریکا در زمینه تحقیقات علمی است. براساس مجله  JCI Insight، کشور چین مبلغی حدود ۷۵ درصد هزینه ایالات متحده را در سال ۲۰۱۵ برای پیشرفت علم و تکنولوژی هزینه کرده است. یکی از تحولات اخیر این کشور که مربوط به سال ۲۰۱۷ بوده، علم این کشور در زمینه دورنوردی یا Teleportation است. محققان چینی موفق شده‌اند که بسته اطلاعاتی را از تبت به ماهواره‌ای در مدار، تا ۸۷۰ مایل (۱۴۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین، ارسال کنند که رکورد جدیدی برای دورنوردی کوانتومی است. با انجام این حرکت دانشمندان چینی توانستند رکورد دورترین دورنوردی کوانتومی Quantum Teleportation را ثبت کنند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های سال ۲۰۱۷ توسعه قطارهای پرسرعت جدید است. این قطارها با نام “Fuxing” مشغول به فعالیت هستند. این قطارها سیستم‌های حمل و نقل سریع بوده که بین پکن و شانگهای حرکت می کنند. قطارهای Fuxing می‌توانند با سرعتی معادل ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) حرکت کنند و این سرعت باعث شده تا آن‌ها را به سریع‌ترین قطار جهان تبدیل کند.

آداب و رسوم و جشن‌ها

از مواردی که فرهنگ مردم چین را به نمایش می‌گذارد، جشن‌های این کشور است. از مهم‌ترین جشنواره‌های کشور چین، جشن آغاز سال جدید بوده که در اواسط ژانویه تا اواسط فوریه اتفاق می‌افتد. در این جشن بهترین فرصت بوده تا به نیاکان ادای احترام شود. طبق اطلاعیه دانشگاه ویکتوریا، در طول این جشن ۱۵ روزه، چینی‌ها هر روز برای استقبال از سال جدید کاری را انجام می‌دهند. به طور مثال به خوردن گیاه بوته برنج و سبزی خردل می‌پردازند و این حرکت را برای پاکسازی بدن انجام می‌دهند. در این تعطیلات آتش‌بازی و محفل‌هایی برگزار می‌شود که رقص با لباس اژدها از امور مرسوم در این جشن است.

در فرهنگ مردم چین آمده است که در روز ۲۸ سپتامبر به زادگاه کنفوسیوس در استان شاندونگ سفر کرده و در آن جا زیارت می‌کنند. تولد گوانین، الهه رحمت نیز با بازدید از معابد تائو برگزار می‌شود که این روز معمولا بین اواخر مارس و اواخر آوریل قرار دارد. همچنین جشن‌های دیگری نیز در این کشور مرسوم بوده مانند جشن‌های مشابه سالگرد تولد مازو، الهه دریا (معروف به تیانهو)که در ماه مه یا ژوئن است و جشنواره ماه در سپتامبر یا اکتبر که با آتش بازی، فانو‌س‌های کاغذی و خیره شدن به ماه جشن گرفته می‌شود.

1 نظر در “آشنایی با فرهنگ مردم چین و آداب و رسوم آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *