عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین

با توجه به افزایش روابط تجاری بین ایران و چین، معاملات تجاری زیادی بین این دو کشور انجام می شود. و در همین راستا قراردادهای زیادی بین این دو کشور بابت تجارت منعقد می شود. همین عامل باعث افزایش صادرات و واردات بین این دو کشور شده است. برای این معاملات تجاری حقوقی حاکم است با عنوان عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین یا کشور ایران. اما ما در این مقاله می خواهیم در مورد عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین توضیحاتی را بیان کنیم. اگر شما نیز به عنوان یک تاجر قصد دارید به صادرات و یا واردات از چین بپردازید لازم است در مورد عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین اطلاعات لازم را کسب کنید. تا متحمل زیان های پیش بینی نشده نشوید.

در این قسمت لازم است با مفهوم مالیات صادرات و واردات آشنا شویم. در وافع مالیات صادرات و واردات در مورد مثلاً واردات انواع کالا ها از جمله تجهیزات پزشکی یک نوع مالیات بر ارزش افزوده است.در واقع اگر بخواهیم مالیات ها را در دو گروه تقسیم بندی کنیم به دو دسته ی مالیات مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی می شوند. مالیات های مستقیم، مالیاتی که بر درآمد، دارایی افراد وضع می شود و مستقیماً دریافت می شود. مانند مالیات بر عملکرد و مالیات بر اجاره ملک. در این نوع پرداخت کننده مشخص است. مالیات های غیر مستقیم مربوط به کالاها و خدمات مصرفی است. و یک پرداخت کننده مشخص دارد. مانند مالیات بر ارزش افزوده.

 

عوارض و مالیات بر واردات و صادرات در چین چیست؟

عوارض و مالیات بر واردات و صادرات در چین چیست؟

شرکت ها و سرمایه گذارانی که اقدام به صادرات و واردات از چین می کنند، می دانند که یکسری مالیات و عوارض بر کالای صادراتی و وارداتی وضع می شود. که از مسائل پیچیده و با اهمیت می باشد. که از هر کالایی به کالای دیگر فرق می کند.

انواع عوارض و مالیات برای کالاها شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات مصرف
  • عوارض گمرکی

مالیات بر ارزش افزوده به عنوان عوارض و مالیات بر واردات

اما در مورد انواع کالاهای وارداتی حقوق و عوارضی حاکم است. بطوریکه برای آن دسته از کالاهای کشاورزی و مصرفی مالیات ۱۳ درصد است. و برای سایر کالاها، مالیات بر کالاهای وارداتی ۱۷ درصد است. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده برای همه کالاهای وارداتی از چین بین ۱۳ تا ۱۷ درصد تعیین و وضع می شود.

یکی دیگر از عوارض و مالیات صادرات و واردات( مالیات بر مصرف)

این حقوق (مالیات بر مصرف) برای آن دسته از محصولات تولیدی است که بصورت محموله فراوری کرده و می فروشند. اما در اینجا برخی از محصولاتی که شامل مالیات بر مصرف در چین هستند می توان به تنباکو یا الکل، کالاهای لوکس مانند جواهرات و لوازم آرایشی  اشاره کرد.

لازم است در اینجا یادآور شویم که مالیات بر مصرف به عنوان عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین با توجه به نوع محصول فرق دارد. و مبلغ آن بر اساس قیمت یا مقدار کالا محاسبه می شود. این مالیات با ارسال صورت حساب مالیات بر مصرف بر کالاهای وارداتی از طرف گمرک می بایست پرداخت شود.

نحوه پرداخت عوارض گمرکی در عوارض و مالیات بر واردات و صادرات در چین

طرح های اجرایی که برای تعرفه های گمرکی می باشد . و برای  میزان مشخصی از کالاها وضع می شود. به این صورت می توان گفت محاسبه ی عوارض گمرکی بر مبنای ارزش یا بر مبنای مقدار است.

 

عوارض واردات کالا

عوارض واردات کالا

اما بر کالاهای وارداتی یکسری عوارضی دیگری نیز به نام عوارض واردات کالا وضع می شود. که برای هر کشور متفاوت بوده و براساس توافق بین دو کشور پرداخت و اعمال می شود.

محاسبه ی مالیات بر صادرات و واردات

از آنجایی که همیشه صادرات و واردات در کنار هم آمده تند. اما در مورد مبلغ و نحوه ی محاسبه ی مالیات صادرات و واردات و میزان اختلافی بین این دو است. یعنی مالیات در این دو موضوع بازرگانی و محاسبه و پرداخت در آن ها کاملاًمتفاوت است.
بنابراین ما نیز مجبوریم مالیات صادرات را از مالیات واردات جدا کنیم. که یکی از این مالیات ها مالیات بر ارزش افزوده است. 

نکات لازم در مورد مالیات بر واردات کالا

اما در مورد مالیات بر واردات کالا و انواع خدمات نزخ به طور کلی به میزان ۹% است. و محاسبه  و اخذ  آن بر اساس مجموع ارزش گمرکی کالا و خدمات و حق ورودی آن ها می باشد.

یعنی مجموع ارزش گمرکی کالا یا خدمات و حق ورودی آن مجاسبه شده و ۹ در صد حاصل جمع به عنوان مالیات واردات پرداخت محاسبه می شود.

حق ورودی چیست؟ حق ورودی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی تشکیل می شود. که میزان نرخ حقوق گمرکی ۴ % ارزش کالای وارداتی بوده است. اما سود بازرگانی هر سال توسط دولت برای انواع کالاها تعیین می شود که رقم آن نیز متفاوت خواهد بود.

میزان مالیات انواع کالاهای وارداتی

اما در مورد برخی از کالا می توان گفت که میان مالیات ب واردات آن ها متفاوت است مثلاً ۳۰% برای بنزین و سوخت هواپیما، و۱۵% برای نفت‌ گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی و گاز مایع، ۳۶% برای واردات نوشابه‌ های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌ رسان به سلامت، ۶۵% برای واردات سیگار، توتون پیپ و تنباکو، ۱۰% برای توتون خام و ۳۵% برای توتون فرآوری شده، می باشد.

و کالای وارداتی معاف از مالیات مانند، دام زنده و خوراک آن؛ خمیر کاغذ و کاغذ باطله، دفتر تحریر، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه؛ نسخه‌ های کاغذی و الکترونیکی کتاب، روزنامه و مجله و نشریه؛ شمش طلا؛ فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن و…

نکات لازم در مورد آن محاسبه مالیات صادرات

مطلبی که می بایست در اینجا ذکر شود این است که صادرات کالا سبب ورود ارز به کشور شده و افزایش درآمد و رونق اقتصادی را به همراه دارد. و اغلب فعالیت های صادراتی از مالیات صادرات معاف می باشند. و به موجب ماده ۱۴۱ قانون مالیات مستقیم، مبلغ درآمد کسب شده از صادرات و واردات شامل معافیت مالیاتی می شوند. اما در مورد برخی اقلام مانند مواد خام ۲۰ درصد کاهش می یابد.

اما بری اینکه مشمول معافیت مالیات بر صادرات شوید لازم است که آن ارز مربوط به صادرات وارد چرخه ی اقتصادی کشور شود. و صادکنندگان به رفع تعهد ارزی خود بپردازند یعنی ارز حاصل از صادرات وارد چرخه اقتصادی شود و روش رفع آن توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تعیین و تصویب شده و طی یک بسته سیاستی، اعلام می گردد.

اما اگر صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی صادرات خود اقدام نکنند حتماً می بایست به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده که ۹% ارز حاصل از صادرات می باشد مالیات صادرات خود را پرداخت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *