آموزش زبان چینی, بازرگانی ایران و چین

روش‌های پیدا کردن کار در چین بعد از فارغ‌التحصیلی

روش‌های پیدا کردن کار در چین بعد از فارغ‌التحصیلی

پیدا کردن کار بعد از فارغ التحصیلی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی امری پر استرس و دشوار است. آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، بهتر است تا قبل از انتخاب کشور، تحقیقاتی را در مورد بازار کار آن کشور به خصوص برای بعد از فارغ‌التحصیلی انجام دهند. از جمله کشورهایی که دانشجویان نگرانی کمتری برای شاغل شدن بعد از تحصیلات خود دارند، کشور چین است. پیدا کردن کار در چین بعد از فارغ التحصیلی به علت داشتن اقتصادی عالی و شرایط مناسب، به مراتب بهتر از سایر کشورهای جهان است.

نکات مهم قبل از پیدا کردن کار در چین

قبل از آن که به سراغ تحقیقات درباره پیدا کردن کار در چین بروید، بهتر است تا درباره فرهنگ تجارت چین و فرهنگ‌های مختلف در راستای پیدا کردن کار در چین بیشتر بدانید. حوزه تجارت در کشور چین با سایر کشورهای جهان بسیار متفاوت بوده چراکه این کشور یکی از قطب‌های اقتصادی جهان است و تولیدات بسیاری در تمامی زمینه‌ها داشته که به سراسر دنیا صادر می‌شود. این موضوع سبب شده تا بازار کار در کشور چین بسیار بالا باشد. در مواقعی که قصد دیدار با فرد غریبه‌ای را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که حالت صورت شما بسیار حائز اهمیت است. دلیل این امر این است که چهره اولین وسیله‌ای است که از طریق آن می‌توان میزان احترام و متانت را به طرف مقابل نشان داد. بهتر است تا قبل از حاضر شدن برای مصاحبه کاری با اکثر رفتارهای افراد چینی آشنا شوید تا سو تفاهمی در اولین ارتباط ایجاد نشود.

وقت شناس باشید! همانطور که گفتیم چهره در اولین دیدار بسیار حائز اهمیت است، اولین رفتارها نیز می‌توانند در ذهنیت طرف مقابل بسیار تاثیرگذار باشد. در هر قرار مصاحبه کاری، مطمئن شوید که به موقع در محل مورد نظر حضور پیدا خواهید کرد. تجربه دوستان چینی خود را گوش دهید و از سخنان آن‌ها در قرارهای کاری خود استفاده کنید. توصیه دوستان چینی از بهترین مواردی است که می‌تواند به شما در به خوبی پشت سر گذاشتن جلسه کمک کند. اگر از میزان تسلط خود بر روی شغل مورد نظرتان مطمئن نیسیتد، حتما قبل از پیدا کردن شغل در دوره‌ای شرکت کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید. تسلط بر روی زبان چینی و یا انگلیسی از مواردی است که می‌تواند به شما در پیدا کردن کار در چین کمک کند. به عنوان نکته آخر، سعی کنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با ارتباط گرفتن با سایر همکاران اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

بازار کار در چین چگونه است؟

این سوالی است که معمولا برای تمامی دانشجویان و افرادی که متقاضی مهاجرت کاری به کشور چین هستند، پیش می‌آید. همواره دقت داشته باشید که کشور چین دارای اقتصادی قوی و بی مثالی بوده که این موضوع به این معنی است که فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور یافت می‌شود. در کنار بازار کاری بسیار عالی کشور چین، رقبای بسیاری برای افراد جویای کار نیز وجود دارد. به همین علت افزایش سطح مهارت و توانایی در حوزه‌ای به خصوص، به پیدا کردن کار در چین بسیار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های برجسته چند ملیتی مانند HSBC،  Microsoft، IBM و  Airbusدارای شعباتی در کشور چین هستند و به طور فعال از افرادی که سابقه بین‌المللی دارند، استقبال می‌کنند. این مورد گزینه بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است.

در کشور چین در چه حوزه‌هایی بیشترین کار موجود است؟

علاوه بر شرکت‌های ذکر شده در بالا، سایر صنایع در حال رشد شامل محصولات مصرفی، خدمات ارتباطات از راه دور، منسوجات، معادن، داروسازی و حمل و نقل می‌باشد که این موارد تنها بخشی از مشاغل مورد نیاز در چین است. همچنین توجه داشته باشید که این کشور با کمبود قابل توجه نیرو در زمینه‌های مهندسی، پزشکی، انفورماتیک، فناوری محیط زیست، تولید و گردشگری رو به رو است و پیدا کردن کار در چین در این حوزه‌ها به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی، بسیار آسان خواهد بود.

آیا می توان پس از فارغ‌التحصیلی در چین کار کرد؟

کار در چین برای دانشجویان بین‌المللی کمی دشوار است چرا که دانشجویان اجازه ندارند تا در هنگام تحصیل کار کنند. پس از فارغ‌التحصیلی نیز باید برای اخذ ویزای کار چین (معروف به ویزای Z) اقدام کنند که یکی از شرایط دریافت این ویزا، داشتن حداقل به دو سال سابقه کار است. با این حال، در برخی موارد استثنائاتی وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و برای پیدا کردن کار در چین اقدام کنند. به طور مثال فارغ‌التحصیلان می‌توانند در ابتدا در زمینه تدریس در چین مشغول به کار شوند. برای استخدام معلمان در هر ماه ۱۲ برنامه جداگانه وجود دارد که متقاضیان می‌توانند از این طریق اقدام کنند. اما اخیرا این کشور برای دانشجویان بین‌المللی خود شرایطی را ایجاد کرده که پیدا کردن کار در چین را برای آن‌ها آسان می‌کند.

چگونه می‌توان برای ویزای کار (ویزای Z) در چین اقدام کرد؟

برای آنکه بتوان ویزای کاری چین را دریافت کرد، نیاز بوده تا یک سری از مدارک را جهت ارائه به سفارت چین آماده کرد. اصولا آماده سازی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری، احتیاج به مشورت با متخصصان این حوزه دارد زیرا در صورت تکمیل نبودن مدارک و یا اشتباه آماده کردن هر کدام از مدارک، امکان رد شدن درخواست ویزا توسط کنسولگری چین وجود دارد.

در ادامه به بررسی بعضی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری چین می‌پردازیم.

  1. پاسپورت: گذرنامه فرد متقاضی باید امضا شده باشد و دارای حداقل ۶ ماه اعتبار باشد. همچنین باید صفحه خالی برای درج ویزا داشته باشد.
  2. فرم درخواست ویزا: فرم مربوط به ویزای خواسته شده باید پر شود و عکس براق در سایز و فرمت خواسته شده بر روی آن چسبانده شود.
  3. به همراه داشتن یکی از موارد زیر برای دریافت ویزای کاری چین:
  • مجوز استخدام افراد از کشورهای دیگر در جمهوری خلق چین که توسط مقامات دولت چین برای منابع انسانی و تامین اجتماعی صادر شده است. اگر دوره کار مورد نظر شما ۹۰ روز یا کمتر باشد، باید تاییدیه اشتغال کوتاه مدت برای خارجیانی که در P.R. چین کار می‌کنند، ارائه دهید. شما باید قبل از تاریخ شروع کار مشخص شده در تاییدیه، برای دریافت ویزای کاری خود اقدام کنید و فقط در مدت زمان مشخص شده در تاییدیه، اجازه کار در کشور چین را دارید.
  • مجوز کارشناسان خارجی شاغل در چین که توسط دفتر امور خارجه متخصصان خارجی صادر شده است.
  • گواهی ثبت‌نام دفاتر نمایندگی شرکت‌های کشورهای خارجی (مناطق) صادر شده توسط مقامات چینی از مدیریت صنعتی و تجاری.
  • سند تاییدیه عملکرد تجارت که توسط مقامات دولت چین برای امور فرهنگی صادر می‌شود. در این مورد نیز، اگر دوره عملکرد مورد نظر شما ۹۰ روز یا کمتر باشد، باید تاییدیه اشتغال کوتاه مدت برای خارجیانی که در P.R. چین کار می‌کنند ارائه دهید. شما باید قبل از تاریخ شروع عملکرد مشخص شده در تاییدیه، برای اخذ ویزای خود اقدام کنید و فقط در مدت زمان مشخص شده در تاییدیه مجاز به انجام امور ویزا خواهید بود.
  • نامه دعوت نامه به خارجیان برای عملیات نفتی دریایی در چین که صادر شده توسط شرکت ملی نفت فلات قاره چین است.

نکات مخصوص به دریافت ویزای کاری چین

  1. متقاضی باید از صحت تمام اطلاعات ارائه شده در تمامی مراحل اخذ ویزا اطمینان حاصل کند. هرگونه اطلاعات غلط، گمراه کننده یا ناقص ممکن است منجر به رد ویزا یا امتناع از ورود وی به چین شود.
  2. دعوت نامه ممکن است به صورت فکس، فتوکپی و یا پرینت شده، باشد. همچنین ممکن است از یک متقاضی خواسته شود که دعوتنامه اصلی خود را به تنهایی و یا همراه با سایر مدارک جهت پشتیبانی، ارائه دهد. در نهایت ممکن است تا مصاحبه‌ای را با افسر کنسولی برای او ترتیب دهند.
  3. افسر کنسولی در مورد اعطای ویزا یا عدم صدور ویزا، اعتبار مجاز، مدت اقامت و تعداد ورودی‌ها بر اساس درخواست فردی تصمیم‌گیری می‌کند.
  4. یک دارنده ویزای دسته Z باید ظرف ۳۰ روز از ورود به چین برای درخواست اجازه اقامت در مقامات محلی امنیت عمومی درخواست پر کند. مگر اینکه مدت زمان اقامت او در ویزا ۳۰ روز مشخص شده باشد.

چین شاغل شدن را برای دانشجویان بین‌المللی آسان می‌کند

آیین‌نامه جدید پیدا کردن کار در چین برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و دارندگان مدارک خارجی در چین، اقامت و کار دانشجویان بین‌المللی را در این کشور آسان می‌کند. این عمل، یکی از قوانینی است که در راستای تشویق دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کشور چین ایجاد شده است. طبق آیین‌نامه جدیدی که توسط دولت چین ارائه شده است، فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که علاقه به پیدا کردن کار در چین را داشته و دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر از یکی از دانشگاه‌های چین هستند، تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی واجدالشرایط دریافت ویزای کاری چین می‌باشند. در گذشته به علت وجود شرط دو سال سابقه کاری، دانشجویان بین‌المللی با مشکلات بسیاری برای پیدا کردن کار در چین بعد از تمام شدن درسشان پیدا می‌کردند. از شرایطی که برای دریافت ویزای کاری که برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که از یکی از دانشگاه‌های چین مدرک خود را گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تا یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی زمان دارند تا برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند.
  • در این مدت باید شغلی تضمین شده در یکی از شرکت‌های چینی پیدا کنند.
  • رشته تحصیلی با موقعیت کاری آن‌ها باید یکسان باشد.
  • حقوق متناسب با بازار کار کشور چین داشته باشند.
  • دارای سن بالای ۱۸ سال باشند.
  • سابقه کیفری نداشته باشند.

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، پیدا کردن کار در چین به خصوص برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، امری آسانی است. افرادی که کشور چین را برای تحصیل و کار انتخاب می‌کنند، دارای حق انتخاب بسیاری بوده و می‌توانند به راحتی شهر، دانشگاه و محل کاری خود را انتخاب کنند.

معرفی وب سایت‌های کاریابی در چین

پیدا کردن کار در چین نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که لیست زیر چند نمونه از وب‌سایت‌هایی هستند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید به پیدا کردن کار در چین بپردازید.

  • وب‌سایت TEFL
  • وب‌سایت ۵۱ job
  • وب‌سایت ChinaHot.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *